بهترین کود برای درخت کیوی کدام کود است؟

درخت میوه کیوی برای اولین بار در سال 1354 وارد کشور شد و از آنجا که این میوه از لحاظ اقتصادی بهره بالایی دارد و به دلیل خوراک عالی آن، استقبال بی‌نظیری از کاشت آن در مناطق شمالی کشور صورت گرفت.

میوه کیوی قابلیت نگهداری بین 3 تا 4 ماه را دارد و اگر میزان رطوبت و دمای سردخانه درست باشد و در زمان رشد کیوی کود مناسب به آن داده شود انبارداری این میوه می‌تواند تا ۹ ماه نیز ادامه پیدا کند. برای اطلاع از خرید بهترین کود برای درخت کیوی در این مقاله از سایت داراکود به بررسی بهترین کود برای درخت کیوی پرداخته و راهنمایی‌های لازم جهت رسیدن به میوه‌ای بازارپسند با انبارداری بالا را عرضه خواهیم کرد.

کود اسید هیومیک بهترین کود برای درخت کیوی

کود هیومیک اسید شوک بهترین کود برای درخت کیوی

استفاده از کود اسید هیومیک شوک برای کیوی، با افزایش رشد زایشی و رویشی، می‌تواند به افزایش میزان باردهی درخت کمک کند. این کود ارگانیک، به خاک آسیبی وارد نمی‌کند و از حفظ خاک برای برداشت سالانه حمایت می‌کند. به کمک اسید هیومیک، قدرت جوانه زنی درخت تقویت شده و گلدهی کیوی تحریک می‌شود.

ترکیبات کود هیومیک اسید شوکنحوه و مقدار مصرف در هر هکتار
95 درصد هیومیک اسیدآبیاری مزارع: 20 لیتر
آبیاری باغات: 50 تا 200 سی سی برای هر درخت

 

کود 10 ایکس شوک بهترین کود برای درخت کیوی

استفاده از کود شوک 10 ایکس برای رشد و توسعه بهتر درختان کیوی و افزایش عملکرد آن‌ها یکی از بهترین روش‌هاست. این کود شامل ترکیبات غذایی طبیعی است که در جذب و استفاده بهتر از نیتروژن و فسفر با یکدیگر همکاری می‌کنند. علاوه بر این، توانایی کاهش نیاز به آبیاری را نیز دارد.

یکی از مزایای استفاده از کود شوک 10 ایکس، افزایش حجم و وزن محصول کیوی است. با استفاده از این کود، محصولات باغی با کیفیت و تازه‌تر تولید می‌شوند. همچنین، این کود می‌تواند در کاهش بیماری‌های درختان کیوی نقش مهمی داشته باشد. داشتن میزان مناسبی از پتاسیم با فرمولی که به راحتی و در بیشترین حد ممکن برای درختان کیوی قابل جذب باشد، شرایطی را برای میوه بر روی درخت ایجاد می‌کند که به راحتی به بیشترین حجم ممکن برای خود دست یابد و میوه‌های درشت‌تری تولید شود.

این شکل از پتاسیم منجر به ایجاد یک بافت بسیار مناسب و خوش‌طعم در کیوی می‌شود. میوه در عین پرآبی خوش‌طعم و خوش‌خور دارای بافتی با ماندگاری و انبارمانی بیشتر می‌شود. میوه‌های درختان کود شده با شوک 10 ایکس، تفاوت‌های بسیار چشمگیری در مقایسه با سایر درختان دارند. این تفاوت‌ها در طعم، بافت، عطر و رنگ آنها کاملاً مشخص است.

استفاده از کود شوک 10 ایکس در باغات کیوی کشور، هزینه‌های تولید را کاهش می‌دهد و با افزایش عملکرد درختان کیوی، سود بیشتری نیز بدست می‌آید. همچنین، کاهش نیاز به آبیاری و کاهش بیماری‌ها، باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های تولید می‌شود.

استفاده از کود شوک 10 ایکس برای رشد بهتر درختان کیوی، برای کشاورزان و باغداران بسیار حیاتی است. با توجه به مزایای این کود و تأثیرات مثبت آن بر روی عملکرد و کیفیت محصول، استفاده از این کود در حال حاضر بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

یکی دیگر از مزایای عالی کود شوک 10 ایکس برای درختان کیوی، امکان استفاده از آن به دو صورت محلول پاشی و آبیاری است.

کود 10 ایکس شوک بهترین کود برای درخت کیوی

 

کود فول مکس بمب بهترین کود برای درخت کیوی

کود فول مکس بمب به دلیل حاوی بودن عناصر اساسی و ضروری برای گیاهان، همواره مورد توجه کشاورزان قرار گرفته‌اند و به عنوان یکی از بهترین کود ها برای درخت کیوی شناخته می‌شوند. این نوع کودها با وجود حضور ده عنصر ضروری، به عنوان یکی از کودهای بمب کامل محسوب می‌شوند.

کود فول مکس بمب در اصل، شامل سه عنصر غذایی اصلی یعنی نیتروژن، فسفر و پتاسیم است، بنابراین به عنوان کود ان پی کا شناخته می‌شود.

  • نیتروژن وظیفه‌ی ایجاد جوانه‌زنی و تشکیل برگ‌های جدید در گیاهان را بر عهده دارد.
  • فسفر : تأثیر مستقیمی بر ریشه‌زایی گیاهان دارد و به ارتقای جذب مواد مغذی توسط ریشه‌ها کمک می‌کند.
  • پتاسیم : نیز در فرآیند باردهی گیاهان نقش مهمی دارد و به آنها کمک می‌کند تا محصول بیشتری تولید کنند،

بنابراین با تأمین کمک‌های فسفر و پتاسیم، می‌توان کود فول مکس بمب را به عنوان یک کود مقاومت‌بخش تشخیص داد.

  • هیومیک اسید و فولویک اسید : در ترکیب این کود به چشم می‌خورند. این دو عنصر، توانایی اصلاح بافت خاک را دارند تا جذب آب در گیاهان افزایش یابد و عناصر مفید محبوس شده در خاک آزاد شده و به رشد گیاهان کمک کنند.
  • عنصر آهن : از زرد شدن برگ‌های گیاهان جلوگیری کرده و در فرآیند فتوسنتز گیاهان نقش مهمی دارد.
  • آمینو اسیدها و جلبک دریایی : می‌توانند گیاهان را در شرایط دشوار حفظ کنند و مقاومت آن‌ها را در برابر شرایط مختلف محیطی افزایش دهند.
  • کلسیم و بور : در حفظ سلامت ظاهری محصولات موثر بوده و از ترک خوردن میوه‌ها و ظاهر نامناسب آنها جلوگیری می‌کنند.

با توجه به مشخصات فوق، می‌توان به کود فول مکس بمب به عنوان یک کود کامل و محرک رشد اطلاق کرد. در جدول زیر میزان عناصر موجود در این کود را می‌توانید مشاهده کنید.

عناصر تشکیل دهنده کود فول مکس بمبدرصد عناصر
نیتروژن (N)5%
فسفر (P)20%
پتاسیم (K)20%
فولویک اسید10%
هیومیک اسید10%
آهن (Fe)10%
آمینو اسید5%
بور (B)5%
جلبک دریایی10%
کلسیم (Ca)5%

 

کیوی برلی رشد به چه شرایطی احتیاج دارد؟

کشاورز قبل از اینکه کود مناسب را برای درخت کیوی فراهم کند باید شرایط مناسبی را برای درخت کیوی فراهم کند که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

مواد مغذی مورد نیاز درخت کیوی را بشناسید.

کیوی از جمله درختانی است که باردهی سریعی داشته و در خاک های اسیدی و آفتابی می‌تواند به خوبی رشد کند. البته این درخت نسبت به تغذیه مناسب حساسیت زیادی دارد و معمولاً بهتر است قبل از کاشت با آزمایش خاک مورد کاشت را آنالیز کنید. معمولاً خاک درختان کیوی دچار کمبود ازت خواهند شد.

شناخت عناصر ماکرو و میکرو مورد نیاز درخت کیوی

درخت کیوی به عناصر نیتروژن (جهت رشد رویشی و افزایش میزان سبزینگی) فسفر (افزایش ریشه زایی) پتاسیم (افزایش میزان سایز و عملکرد کیوی) کلسیم (افزایش استحکام سلولی و انبارداری بیشتر کیوی) آهن (کاهش میزان زردی برگ و کلروز) مس (پیشگیری از قارچ و افزایش میزان مقاومت گیاه) منگنز (رنگاوری و افزایش کیفیت محصول) روی (افزایش میزان گره‌ها و رشد ساقه‌ها) بر (افزایش عملکرد کلسیم و سایز میوه) و گوگرد (افزایش مقاومت گیاه در مقابل آفات و بیماری‌ها) احتیاج دارد.

باید بدانید در هر مرحله از رشد درخت کیوی به چه کودی احتیاج دارد؟

هر کشاورز پس از هر سال زراعی به میزان خاصی از محصول دست پیدا می‌کند، شما می‌توانید با رعایت نکات مهم در پرورش و استفاده از کود مناسب برای درخت کیوی از میزان ۲ تا ۳ برابری افزایش محصول بهرهمند شوید. در نتیجه مهم است که مراحل مختلف رشد گیاه کیوی را دانسته و در هر مرحله کود مناسب را استفاده کنید.

مرحله تشکیل برگ: در مرحله تشکیل برگ از کودی استفاده کنید که میزان تولید برگ، ریشه و جوانه زنی را افزایش دهد. استفاده از کود دارای ازت، فسفر و پتاسیم بهترین کود است. در این زمان استفاده از کودهای NPK با درصد مساوی مناسب است.

برای درشت شدن کیوی از چه کودی می‌توان استفاده کرد؟

در مرحله درشت شدن میوه از کودی استفاده کنید که دارای پتاسیم بالایی باشد، زیرا باعث افزایش رنگ، سایز و کیفیت محصول برداشتی می‌شود.

برای رنگدار شدن کیوی  تا ۲۰ روز قبل از برداشت می‌توانید از کودهای پتاسیم بالا استفاده کنید.

آبیاری درخت کیوی به چه صورت است؟

آبیاری صحیح برای باغ کیوی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.  چنانچه میزان آب دریافتی درخت کیوی کافی نباشد نمی‌تواند میوه‌ای درشت و بازارپسند عرضه کند. در نتیجه آبیاری دقیق و منظم بسیار مهم است.

همچنین شما می‌توانید از کودهای محرک رشد که فرمولاسیون بسیار خاص و پیشرفته دارند نیز جهت رشد و افزایش کیفیت محصول برداشتی استفاده نمایید.

برای کاشت نهال کیوی بهترین خاک خاک شنی است. خاک باید دارای هوموس کافی باشد تا بتواند تاثیر زیادی بر رشد درخت کیوی بگذارد. البته  می‌توانید به جای خاک دارای هوموس از مخلوط کودهای دامی و ماسه بادی به نسبت مساوی استفاده کنید.

خاک باید دارای زهکشی صحیح بوده و میزان PH مناسب برای درخت کیوی بین 6 تا 6 و نیم است.

زمان مناسب کودهی درخت کیوی

بهترین زمان برای کوددهی درخت کیوی یک سال پس از کاشت نهال بوده و بهترین فصل کوددهی فصل بهار پس از برداشت محصول می‌باشد. همچنین در زمان رشد نیز از کود مناسب استفاده می‌شود تا محصولی پربارتر و بازارپسندتر داشته باشید. از جمله کودهای بسیار مهم در کوددهی درخت کیوی کود اسیدهیومیک است. بهترین زمان برای کود دهی اوایل صبح یا غروب می‌باشد.

خرید بهترین کود برای کیوی از داراکود

خرید بهترین کود برای درخت کیوی از داراکود

در مقاله بالا به شناخت درخت کیوی و عناصر مورد نیاز آن پرداختیم. دانستیم که استفاده از کود مناسب در زمان مناسب در هر مرحله می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در کیفیت، بازار پسندی و درشتی میوه مورد نظر داشته باشد.

شما کشاورز محترم می‌توانید با خرید کود npk یا اسید هیومیک و یا کودهای دیگر از سایت داراکود به بهترین کود موجود در بازار از لحاظ کیفیت و قیمت دست پیدا کنید.

این سایت با 49 سال سابقه و همچنین امکان مرجوعیت کالا و وجه می‌تواند خیال شما را از بابت خرید کودی با کیفیت و به روز که تمامی نیازهای گیاه را در هر مرحله از رشد فراهم کند راحت نماید. شما محصول را به صورت آنلاین سفارش داده و بین 2 تا 4 روز دریافت خواهید کرد.