بهترین کود برای درخت بادام

بادام درختی به دلیل خاصیت غذایی بسیار بالا و خوشمزگی خود در میان مردم طرفداران زیادی دارد. درخت بادام از جمله درختانی است که پس از ۳ تا ۴ سالگی شروع به میوه دادن می‌کند، در نتیجه تعجب نکنید اگر درختان بین 3 تا 4 سال اولیه محصول نداد.

در این مقاله از سایت کود کشاورزی به شناخت کودهای مناسب برای درخت بادام پرداخته و مواد مورد نیاز درخت بادام جهت رشد را معرفی می‌کنیم. همچنین به معرفی بهترین کود برای درخت بادام خواهیم پرداخت.

چه کودی برای درخت بادام مناسب است؟

درخت بادام به خاکی احتیاج دارد که بتواند مواد غذایی مورد نیاز آن را تامین کند. خاک مناسب باعث حاصل خیزی درخت بادام شده می‌تواند میوه بازارپسندتر و درشت‌تر روانه بازار کند. به طور کلی کودها جهت افزایش میزان شاخه‌های درخت، کیفیت محصول و افزایش میزان عمر اقتصادی درخت استفاده می‌شود.

بادام به کودهای زیادی برای پرورش احتیاج دارد که به آنها اشاره می‌کنیم تا شما بتوانید با خیال راحت هر کدام از آنها را که می‌خواهید برای درخت بادام خود تهیه کنید.

کود ۱۰ ایکس شوک بهترین کود برای درخت بادام

کود 10 ایکس شوک بهترین کود برای درخت بادام

یکی از کودهای بسیار مهم در تقویت درخت بادام که می‌تواند تاثیر بسیار مهمی بر رشد آن داشته باشد استفاده از کود ۱۰ ایکس شوک است. این کود حاوی ۱۰ عنصر بسیار مهم نیتروژن، کلسیم، بور، اسید هیومیک، فسفر، پتاسیم، آهن، روی، منگنز، اسید هیومیک ، اسید فولیک، آمینو اسید و عصاره جلبک دریایی است. تاثیرات این کود به شرح زیر است:

  • کود شوک ده ایکس باعث افزایش میزان محصول برداشتی خواهد شد.
  • کود shock 10 ایکس افزایش جذب عناصر حیاتی توسط ریشه را افزایش خواهد داد.
  • کود 10x شوک باعث افزایش حاصلخیزی خاک خواهد شد.
  • کود شوک ۱۰ ایکس میزان ترکیبات متعادلی از عناصر دارد.
  • کود ده ایکس شوک خاک را اصلاح می‌کند .
  • کود ده ایکس شوک باعث افزایش جوانه زنی گیاه خواهد شد.
  • کود ۱۰ ایکس شوک عطر، طعم و رنگ میوه را بهبود می‌بخشد.
  • کود ده ایکس شوک می‌تواند مقاومت گیاه در شرایط نامتعادل، تنش‌های محیطی و آفات بیماری‌ها مقاوم کند.
  • کود ۱۰ ایکس شوک باعث افزایش میزان فتوسنتز گیاه می‌شود.
  • کود ۱۰ ایکس شوک سیستم ایمنی گیاه را نیز افزایش خواهد داد.
  • کود ۱۰ ایکس شوک می‌تواند عناصر مخفی شده در خاک را فعال کند.

از کود شوک می‌توانید به روش آبیاری و محلول پاشی استفاده کنید.

برای استفاده از کود در روش آبیاری ۵ لیتر کود را با آب مخلوط کرده و به وسیله آبیاری به گیاه وارد کنید.

در محلول پاشی نیز میزان ۲ لیتر از کود را با ۱۰۰۰ لیتر آب مخلوط کرده و با اسپری به گیاهان اسپری کنید‌.

 

کودهای پتاس بالا بهترین کود برای درخت بادام

پتاسیم در رشد درخت بادام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و اگر پتاسیم درخت کم باشد برگ‌ها کوچک شده، رشد شاخه‌ها کم می‌شود و نوک برگ‌ها به سمت بالا خم خواهد شد. می‌توانید از کودهایی استفاده کنید که دارای پتاسیم بالا باشد.

 

کود فسفر بالا بهترین کود برای درخت بادام

استفاده از کودهای حاوی فسفر برای درخت بادام ضرور است، زیرا فسفر در خاک حرکت کرده و وجود میزان مناسب آن در خاک باعث افزایش اندازه برگ‌ها و طول شاخه‌های گیاه می‌شود.

کود بور و کود روی بهترین کود برای درخت بادام

اگر می‌خواهید از کود که میزان بور و روی آن بالاست برای درخت بادام استفاده کنید بهتر است قبل از پاییز یعنی پایان فصل برداشت استفاده شود. همچنین شروع فصل رشد یعنی قبل از جوانه زنی نیز می‌توانید از این کود استفاده نمایید. روی و بور باعث شکل‌گیری میوه بادام شده و بر روی کیفیت میوه و متابولیسم گیاه تاثیر می‌گذارد. چنانچه خاک درخت بادام از کمبود بور و روی رنج ببرد شکوفه های درخت بادام می‌افتند و محصول کوچک خواهد شد.

کود نیتروژن بهترین کود برای درخت بادام

برای درخت بادام در سه مرحله از کودی که دارای نیتروژن است در فصل بهمن اسفند و اوایل فروردین استفاده نمایید. اگر میزان نیتروژن در خاک کم باشد برگ‌های درخت دچار رنگ پریدگی شده و شاخه‌ها کوچک و خشک خواهند شد. این عنصر باعث رشد بهتر درخت شده، گرده افشانی درخت را افزایش داده و محصول تولیدی را با کیفیت خواهد کرد.

هنگامی که نهال ببین 8 تا 12 اینچ باشد از کود نیتروژن دار برای درخت بادام استفاده کنید .استفاده زود هنگام از کوددهی و بارور شدن درخت وقتی هنوز کوچک است به گیاه آسیب می‌رساند. چنانچه بتوانید برنامه ریزی صحیح کوددهی را انجام دهید، هر سه تا چهار هفته یک بار باید آن را تمدید کنید و این کار را تا اواخر تابستان ادامه دهید.

کود گوگرد بهترین کود برای درخت بادام

عنصر بسیار ضروری برای درخت بادام که می‌تواند PH خاک را مناسب کند گوگرد است. اگر گوگرد با کود حیوانی مخلوط شود می‌تواند باعث تسهیل فعل و انفعالات شیمیایی در خاک شده و میزان ph خاک را کاهش دهد .

گوگرد می‌تواند باردهی را افزایش داده، آفات و بیماری‌های گیاه را کنترل کند، میزان بیماری‌های قارچی را کاهش دهد و به اصلاح خاک‌های شور قلیایی و آهکی کمک می‌کند. میزان تولید پروتئین در گیاه را افزایش داده و مقاومت درخت بادام را بالا می‌برد.

کود فول مکس بمب بهترین کود برای درخت بادام

از جمله کودهای بسیار مناسب برای درخت بادام که دارای عناصر ضروری و مهم در رشد آن است وکود فول مکس بمب می‌باشد.

این کود با داشتن عناصر اصلی می‌تواند تمامی نیازهای درخت بادام را برطرف نماید. سه عنصر اصلی نیتروژن، فسفر و پتاسیم در این کود موجود است که مورد نیاز درخت بادام است.

همچنین کود فول مکس بمب با داشتن عناصری چون: هیومیک اسید، فولیک اسید، آهن، آمینو اسید، جلبک دریایی، کلسیم و بور است که نقش بسیار مهمی در رشد و حفظ ظاهر درخت بادام دارد. البته در مقاله به تمامی تاثیرات این عناصر بر درخت بادام توضیح دادیم.

 

عناصر تشکیل دهنده کود فول مکس بمب

  • نیتروژن 5٪
  • فسفر20٪
  • پتاسیم 20٪
  • فولویک اسید10%
  • هیومیک اسید10%
  • آهن 10٪
  • آمینو اسید5%
  • بور 5٪
  • جلبک دریایی 5٪
  • کلسیم 10٪

در نتیجه با داشتن کود فول مکس بمب با داشتن مشخصات گفته شده و درصد ترکیباتی که به آن اشاره شد به عنوان یک کود محرک رشد و کامل می‌تواند تمامی نیازهای درخت بادام را فراهم نماید.

 

زمان استفاده از کود درخت بادام

کود هیومیک اسید شوک بهترین کود برای درخت بادام

کود دهی درخت بادام و افزایش مواد غذایی مناسب و منظم در طول چند سال می‌تواند باعث برداشت بهترین محصول در منطقه مورد کشت شود. اما اگر می‌خواهید در همان سال اول میزان ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش محصول داشته باشید با استفاده از کود 10 ایکس شوک که در بر دارنده تمامی نیازهای غذایی درخت بادام است به این مهم دست پیدا کنید.

در کوددهی درخت بادام به نکات زیر توجه کنید.

ابتدا باید بدانیم که مدیریت و برنامه کوددهی به امکانات و شرایط محیطی هر منطقه متفاوت است. برای خاک های قلیایی بهتر است از کودهای اسید هیومیک و کودهای دارای گوگرد استفاده شود.

روش های کوددهی درختان بادام

کوددهی درخت بادام به روش‌های مختلفی چون: حل کردن کود در آب  آبیاری، محلول پاشی بر روی درختان، مخلوط کردن کود با خاک زیر سایه درخت، تزریق کردن عناصر غذایی به تنه درخت و همچنین روش چالکود استفاده می‌کنند. از آنجا که اکثر زمین‌های کاشت بادام آهکی است می‌توانید از روش چالکود یا محلول پاشی استفاده کنید تا بازدهی بهتری داشته باشید.

از موانعی که می‌تواند میزان تولید حداکثری درخت بادام را کم کند کوددهی نامناسب آن است.

میزان استفاده از کودها فرمول خاصی ندارد یا نمی‌توان یک مقدار را برای تمامی زمین‌ها در نظر گرفت. چنانچه خاک دارای بافت اسیدی باشد میزان نیاز گیاه به مواد غذایی متفاوت است. بهتر است برای دانستن از اینکه باغ مورد نظر به چه میزان کود احتیاج دارد آزمایش خاک و آنالیز آن بسیار کمک کننده است. بهتر از این آزمایش به صورت سالانه باشد، زیرا پس از آبیاری عناصر خاک کم شده و در هر سال میزان متفاوتی از عناصر و کود برای زمین احتیاج است.

البته به این نکته توجه داشته باشید که قبل از اینکه درخت دچار بیماری و یا کمبود شود باید با کود مناسب آن را تقویت کنید، زیرا اگر منتظر آن هستید که درخت با علائم ظاهری کمبود مواد غذایی را به شما نشان دهد درخت در آن زمان میزان زیادی از عملکرد خود را از دست داده است. در نتیجه استفاده از کودها در زمان درست نتیجه بسیار خوبی برای درخت خواهد داشت.

خرید بهترین کود برای درخت بادام از داراکود

خرید بهترین کود برای درخت بادام

در این مقاله به بررسی عناصر ضروری مورد نیاز درخت بادام و شناخت بهترین کود برای آن پرداختیم و دانستیم که استفاده از کود مناسب می‌تواند درصد قابل توجهی از میزان محصول را افزایش دهد و همچنین باعث بازار پسندی و افزایش طول انبارداری میوه شود.

 با خرید بهترین کود درخت بادام مانند کود 10 ایکس شوک و یا کود اسید هیومیک شوک می‌توانید تمامی نیازهای درخت بادام را مرتفع کنید. همچنین با خرید این کودها از سایت داراکود که دارای 49 سال سابقه در زمینه فروش بهترین کودهای دنیاست، خیال خود را از بابت تهیه بهترین و به روزترین کود برای درخت بادام راحت نمایید.